Loading
KlæbuPosten
Styrker klæbyggens identitet
Siden oppstarten i februar 2007, har KlæbuPosten (KP) ukentlig gitt folket lokale nyheter og oversikt over hva som skjer i kommunen. Nå vil daglig leder Viggo Storvold og markedssjef Ole-Morten Johansen øke opplaget ved større satsing på foreninger og organisasjoner. Gjennom bevisstgjøring vil de vise hvor effektivt og nyttig avisen også er som annonseringsverktøy.
Teamet i KlæbuPosten sørger for å holde folket i kommunen oppdatert om hva som skjer i lokalmiljøet. Utenfor lokalene i Klæbu Næringshage ser vi fra venstre markedssjef Ole-Morten Johansen, redaktør Åke Nord og daglig leder og styreleder Viggo Storvold.
Det var høsten 2006 at ”Mr. Lokalavis” , Svein Halvor Moe, kontaktet Otto Ulseth angående lokalavis i Klæbu. Otto ringte da til Viggo Storvold for å lufte tanken. Og avis ble det! Svein Halvor var redaktør i halvannet år, mens Otto ble styreleder. Som en av landets mest kjente journalister, jaktet Otto saker i Klæbu, og engasjerte dermed befolkningen i kommunen. I dag er disse kun med på eiersiden og i styret, sammen med Monica Devle og Viggo Storvold.
- Ja, og nå sitter vi her etter at det egentlig begynte som en idealistisk skrullete idé. Nærheten til Trondheim har gjort at Klæbu trengte en identitet i form av en lokalavis. Investeringen er ikke forretningsmessig fundert, men er derimot idealisme fra eiernes side, forteller Viggo.
Gjennom KlæbuPostens papirutgave og facebookprofil har det blitt lettere for folk å følge med på hva som skjer i kommunen, både på nyhetsfronten og på det kulturelle.
- Kulturelt sett har avisa vært svært viktig. På tross av dette er det bare omtrent halvparten av kommunens innbyggere som abonnerer på KP. Vi vil fortsette å jobbe videre for å øke abonnementstallet, noe som vil styrke kommunens identitet ytterligere, sier Viggo.
Avisens opplag er på rundt 1000 eksemplar, med 900 abonnenter og resten som løssalg. Gjennom tett dialog med idretten, foreninger og organisasjoner, vil Viggo og Ole-Morten bevisstgjøre disse gruppene om mulighetene og effektiviteten ved å benytte lokalavisen til å annonsere hva som skjer i bygda.
- Når de benytter oss for en ekstra rimelig penge, når de effektivt ut til målgruppen. Samtidig vil det automatisk bli flere abonnenter, for folk flest skjønner etter hvert at man må lese KP for å følge med på det som skjer i kommunen. Dermed er det en vinn-vinn situasjon, sier Viggo.
Noe spesielt er det at lokalavisens redaktør og journalist er svensk med bosted i Sverige, men Åke er likevel synlig i lokalsamfunnet der viktige saker utspiller seg.
- At Åke kommer utenfra ser jeg bare som en fordel. Kjenner man lokalsamfunnet for godt, er det fort gjort å få skylapper. Jeg er imponert over hvilke saker han graver frem og prioriterer, sier Viggo.
Lesernes tilbakemeldinger går på at avisen stadig har blitt bedre. Dermed skulle man tro at det blir stadig vanskeligere å velge bort en så sterk identitetsbygger som KlæbuPosten er?
Viggo Storvold er fornøyd med ukens utgave sin balansegang mellom tyngre lokalpolitiske saker og mykere stoff, slik som barnehagen på tur. Han er også tilfreds med jobben Fonnfjell design på Meråker og Nr 1 Adressa Trykk Orkanger gjør med henholdsvis layout og trykk.
Reportasje: Hans.Petter.Gustavsen@kommunenvar.no
• Apotek1 Klæbu
• Bygg & Eiendomsservice AS
• Elektro´n
• Envina
• GK Flora
• H3 ikt
• Halsethmoen
• Halsethmoen Coaching og Terapi
• Klæbu Golfsenter
• Klæbu Industrier
• Klæbu Næringsforening
• Klæbu Sparebank
• KlæbuPosten
• Knærten Friluftsbarnehage
• Kontor & Profilering
• Malermester Ole Sneeggen
• Moen Gård
• Rørlegger T. Sundset
• Sagodden JJ Eiendom
• Selli Rehabiliteringssenter
• Skorstad Bygg
• Vintervoll Klæbu