meny
                 
Startsiden
Nordmøre
Romsdal
Sør-Trøndelag
  Frøya
  Hemne
  Hitra
  Klæbu
  Meldal
  Melhus
  Alfabetisk
  Bransjer
  Blomster og planter
  Byggevarer- og byggefirma
  Dagligvarer og forbruk
  Elektro og data
  Helse og velvære
  Klær og fottøy
  Kommunen
  Maskin, bil og båt
  Maskinentreprenører
  Møbler
  Produksjon og håndverk
  Reiseliv
  Tjenester
  Midtre Gauldal
  Orkdal
  Rennebu
  Rissa
  Skaun
Kommunenvår søker medarbeidere
Om oss



Loading




Retura Sør-Trøndelag


Retura Sør-Trøndelag
Grønøra Vest
7300 Orkanger
Telefon: 72 48 67 70

E-post: st-post@retura.no
Hjemmeside:
www.retura.no/st
Åpningtider: Man, tir, ons, fre: 08.00-16.00
Torsdag: 08.00-19.00 Lørdag: 09.00-14.00





 

På lag med miljøet

Retura er en ledende leverandør av avfallstjenester til næringsliv over hele landet. Bedriften eies av både kommunale og private aktører, og er en franchisebasert kjede. Med flere hundre ansatte og en omsetning på 1,5 milliarder, er selskapet en av landets største aktører i sin bransje. Retura Sør-Trøndelag har hovedkontor på Orkanger og virkeområdet er i 17 kommuner:  Rissa, Ørland, Bjugn, Åfjord, Agdenes, Snillfjord, Hemne, Hitra, Frøya, Rindal, Rennebu, Meldal, Orkdal, Midtre-Gauldal, Skaun, Melhus og Klæbu.

Disse fem jobber i administrasjonen på hovedkontoret på Orkanger. Fra venstre daglig leder Reidar Klungervik, kundesekretær Mariann Rosmo Eldegard, salgskonsulent Morten Slupphaug, lærling Ida Marie Erlandsen og salgs- og markedsleder Roy Egil Johansen.

Retura Sør-Trøndelag AS ble stiftet i 2001, som et samarbeid mellom fire interkommunale avfallsselskap. Den gangen var eierne de lokale aktørene Hamos, Envina, Fosen Renovasjon og FIAS. Fra 1. januar 2009 har Retura Sør-Trøndelag vært et heleid datterselskap av Hamos Forvaltning IKS.

Retura Sør-Trøndelag AS har i dag 42 ansatte, med ulike roller som sjåfører, driftsoperatører, torgpersonale, selgere og administrative funksjoner. De ansatte besitter solid lokalkunnskap - som er en styrke når man ferdes ute i distriktene. Det bidrar også til å styrke miljøbevisstheten ute i næringslivet.

- Vår rolle ligger i å skape verdier av kundens avfall, på en effektiv og miljøriktig måte. Hovedoppgaven er å hente, tømme og sørge for godkjent behandling. Vi henter avfall fra både private kunder og bedriftskunder, samtidig som vi drifter miljøstasjoner hvor både private og næringsliv kommer og leverer avfall. Dagens teknologi gir mange muligheter. Som bedriftskunde har man tilgang til sin egen statistikk på alle fraksjoner man har levert, samt full oversikt over mengder og kostnader. Dette er et godt styringsverktøy, som fungerer som dokumentasjon overfor såvel myndigheter som eget HMS-system, sier salgs- og markedsleder Roy Egil Johansen.

 

Retura Sør-Trøndelag tilbyr alle sine kunder gratis forslag til lønnsom og miljøriktig avfallshåndtering. Selskapet er ISO-sertifisert med 9001 og 14001 og oppfyller kvalitetskravene i henhold til internasjonale standarder. Gjennom Retura kan man leie det meste av utstyr som containere, dunker og komprimatorer - uavhengig av om man er bedriftskunde eller privat kunde.

- Målet vårt er at minst mulig avfall skal bli dumpet. I stedet skal det gå til gjenvinning og dermed bli en ressurs for kunden og en gevinst for miljøet. En enkel måte å si det på er at det handler om å unngå å blande avfallet. Tilrettelagt kildesortering med praktiske løsninger gir rene fraksjoner og reduserte kostnader. Avfall er en ressurs, og det ønsker vi å utnytte på best mulig måte sammen med kunden, sier Johansen.

 

Retura samarbeider med flere aktører som samler inn og videreformidler avfall som kan gjenvinnes. Klær og møbler kan selges i bruktbutikker eller fordeles som nødhjelp, mens utstyr som er utrangert her til lands kan komme til nytte i land som er rammet av krig eller naturkatastrofer.

- Vår kompetanse sikrer enkle, kostnadseffektive løsninger med miljøgevinst. Mulighetene er mange, og begrensningene få, sier Johansen.

For alle kundegrupper handler det om å se ting i et utvidet perspektiv. Et eksempel på det kan være en god sorteringsordning. Usortert avfall er det dyreste man leverer, og enkle grep kan gi økonomisk gevinst.



Avfall som ikke er sortert av kunde sorteres manuelt i sorteringshallen på Grønøra, slik at den videre håndteringen skjer etter forskriftene.

 

Reportasje: Merete.Fossum@kommunenvar.no




• Apotek 1 Melhus
• Bergsmyrs Malerservice
• Bies Produkter
• BM Auto
• Catering Companiet
• Devico
• Ditt Apotek Melhustorget
• Envina
• Expert Melhustorget
• Fotograf Eidsmo avd. Melhus
• Fremo Gård
• Gimse Sveiseteknikk
• Gnisten Næringshage
• Grønt Vedlikehold
• Haugnæss
• HMS-senteret Melhus
• Horgmo Rørkompani
• Jernia Melhus
• Melhus Bakeri
• Melhus Helseartikler
• Melhus Regnskap
• Melhus Videregående Skole
• Milena´s systue
• Mo Grus
• Nettbuss
• NiT Melhus
• Norlock Trøndelag
• Park og Hageservice
• PG`S Møbelfornying
• Retura Sør-Trøndelag
• Sandvold´s Malerservice
• Siv.ing. Arne Vaslag
• Sport1 Melhus
• Statoil Lundamo
• Stoffy
• Tannhelse Melhus
• Trøndertun folkehøgskole
• Trøndertun sommerhotell
• Vertshuset Høvdingen
• Vigdal Begravelsesbyrå
• Øya videregående skole
 

(c) Ramvik
Alltid oppdatert med Zonate® CMS fra Ramvik