meny
                 
Startsiden
Nordmøre
Romsdal
Sør-Trøndelag
  Frøya
  Hemne
  Hitra
  Klæbu
  Meldal
  Melhus
  Alfabetisk
  Bransjer
  Blomster og planter
  Byggevarer- og byggefirma
  Dagligvarer og forbruk
  Elektro og data
  Helse og velvære
  Klær og fottøy
  Kommunen
  Maskin, bil og båt
  Maskinentreprenører
  Møbler
  Produksjon og håndverk
  Reiseliv
  Tjenester
  Midtre Gauldal
  Orkdal
  Rennebu
  Rissa
  Skaun
Kommunenvår søker medarbeidere
Om oss



Loading




Nettbuss


Nettbuss Trøndelag AS

Osloveien 129

7018 TRONDHEIM

Tlf: 815 22 900

Fax: 73 53 75 01

E-post: trondelag@nettbuss.no

Web: www.nettbuss.no





 

Transport for de miljøbevisste

Nettbuss Trøndelag AS har drevet kommersiell persontransport i mer enn 80 år. Cirka 4,4 millioner passasjerer fraktes trygt frem til sine destinasjoner, og mer enn 7,4 millioner kilometer blir tilbakelagt på trønderske veier i løpet av et år. Det hele startet med en jernbanelinje det aldri ble noe av.


Nettbuss Trøndelag AS er lett gjenkjennelig i trafikkbildet. De blå bussene dekker områdene Orkanger, Støren, Melhus, Stjørdal, Selbu og Tydal.

Transporteventyret startet allerede i 1925 med en planlagt jernbanelinje som skulle gå mellom Hell og Røros. Den linjen ble det aldri noe av, så NSB opprettet en bussrute mellom Hell og Selbu. Bussen går fremdeles opp til Stugudal, men helt frem til Røros kommer man ikke.

– Veien over fjellet er for dårlig og trafikkgrunnlaget for lite. Men Nettbuss er det eneste transportalternativet opp til Stugudal om man ikke kjører selv, forteller markedssjef Dag Bones.

 

Nettbuss Trøndelag AS er et heleid datterselskap av NSB AS. Konsernet består av morselskapet Nettbuss AS, og hele 19 datterselskap fordelt på hele landet. Nettbuss Trøndelag har hovedkontor på Marienborg i Trondheim. Her planlegges rutenettet nitidig for at miljøbevisste trafikanter skal fortsette å la bilen stå i hverdagen.

– Vi har som visjon å være det ledende og mest nyskapende buss-selskap i Norden, sier daglig leder Dag Bones.

 

Det har vært en rekke sammenslåinger og fusjoneringer opp gjennom årene. Tidligere Hemne Orkladal Billag, NSB Biltrafikk, Hølonda Auto og Fjerdingen Busstrafikk er alle innlemmet i selskapet. I 2004 fusjonerte Team Buss, Hølonda Auto og Nettbuss Trøndelag, noe som førte til en fordobling av virksomheten. Nå har man totalt 230 ansatte og en årlig omsetning på cirka 180 millioner kroner fordelt på 11 lokale avdelinger.

– Vi har rutekjøring på oppdrag av fylkeskommunen, skolekjøring for til sammen 115 skoler, samt en del turkjøring, forteller Bones.

 

De miljøbevisste velger Nettbuss for å komme seg fra a til å, og selskapet tar miljøprofilen på alvor. I juni 2008 ble de miljøsertifisert etter ISO-14001 standarden, den strengeste standarden for ISO-sertifisering. Derfor har man satt seg åtte miljømål. Samtlige ansatte skal blant annet være mer bevisst i forhold til bruk av kjemikalier og vann til renhold, man skal unngå tomgangskjøring samt redusere utslipp av spillolje og diesel.

– Men det viktigste målet av alle er å få flere til å velge å bruke bussen som transportmiddel, understreker Bones.

 

Nettbuss AS holder en høy miljøprofil, og har laget seg åtte miljømål som skal bidra til grønn drift. Hovedmålet er å få flere til å benytte kollektivtrafikk.


 

Nettbuss Trøndelag AS avd. Melhus

Pb 73

7224 MELHUS

Tlf: 72 87 56 01

Mob. 915 61 301

Fax: 72 87 56 03

E-post: terje.skare@nettbuss.no

Web: www.nettbuss.no




 

Trafikkens hverdagshelter

28 mann og to damer står på pletten fra fem om morgenkvisten til ett på natta for å frakte folket i Melhus trygt dit de skal. Årvåkenhet og full konsentrasjon kreves når skoleelever skal hentes og bringes til og fra 14 skoler i distriktet. Nettbuss har hele 543 avganger mellom Melhus og Trondheim hver eneste uke. Grunn god nok til å la bilen stå hjemme, i følge teamleder Terje Skare.


Nettbuss Melhus har 30 årvåkne sjåfører som ikke sover på jobb. Det var nok helt tilfeldig at vi fikk med oss tre ganger Bjørn til fotografering. Fra venstre: Bjørn Inge Nære, Terje Skare, Bjørn Nilsen, Roar Johansen og Bjørn Folstad.

Hølonda Auto AS, som nå heter Nettbuss, hadde sin spede begynnelse en gang på 1920-tallet. Siden den gang er det millioner på millioner av passasjerer som har blitt fraktet til sine destinasjoner. Teamet på Melhus består av en hard kjerne sjåfører med en fartstid i bransjen på mellom 15 – 25 år.

De har en krevende hverdag, sjåførene som alltid står parat til å frakte sine passasjerer til rett sted og rett tid. Om det regner eller snør, er bitende kaldt eller jungeltemperatur. Like blide kjører de ruta si.

– De har et stort ansvar, og fortjener all honnør. De står på som helter for å møte utfordringene i hverdagen, sier teamleder Terje Skare.

 

Trafikkbildet endrer seg stadig, og nye rutenett testes ut for å få den optimale trafikkflyten Da er det ikke alltid like lett å huske takster, holdeplasser og rutetider

– Det hender jeg må spørre passasjerene om hva de pleier å betale, sier Skare med et smil.

I 2008 ble det innført gjennomgående ruter fra Støren – Trondheim – Stjørdal og Melhus – Trondheim – Stjørdal. For å få tabellene til å gå opp, jobber de fleste sjåførene på delt skift. Det innebærer at de ofte får mellom to og fire timers pauser midt i arbeidsdagen.

– Nærmere 40 prosent av kjøringen vår er skolekjøring, og ungene skal jo til skolen på morningen og hjem igjen på ettermiddagen, så da må det bli sånn, sier Skare.

 

I en hverdag med høye hastigheter og busser fulle av passasjerer, er det ikke til å unngå at man fra tid til annen har uhell og ulykker, men Nettbuss har en grundig beredskapsplan som sikrer at både sjåfører og andre involverte vil få den hjelpen som er nødvendig.

– Det er i grunnen feige lag når en buss møter en personbil, derfor må sjåførene våre være drillet på slike situasjoner. Heldigvis er det veldig sjeldent alvorlige ulykker, men vi er forberedt, sier Skare.

Og sjåførene er seg nok ansvaret bevisst, selv om det er en spøkefull og kameratslig tone på pauserommet.

– Vi vet å ta vare på hverandre, og prøver å utnytte de kvalitetene hver enkelt har, avslutter teamleder Skare.

 

Det er god stemning på pauserommet. Sjåfør Roar Johansen er utdannet kokk, og flere ganger i uka disker han opp med de lekreste varmretter til kollegene. Her spiser man nemlig middag klokka ni på morningen.


Reportasje: Pia.Boersvik@kommunenvar.no




• Apotek 1 Melhus
• Bergsmyrs Malerservice
• Bies Produkter
• BM Auto
• Catering Companiet
• Devico
• Ditt Apotek Melhustorget
• Envina
• Expert Melhustorget
• Fotograf Eidsmo avd. Melhus
• Fremo Gård
• Gimse Sveiseteknikk
• Gnisten Næringshage
• Grønt Vedlikehold
• Haugnæss
• HMS-senteret Melhus
• Horgmo Rørkompani
• Jernia Melhus
• Melhus Bakeri
• Melhus Helseartikler
• Melhus Regnskap
• Melhus Videregående Skole
• Milena´s systue
• Mo Grus
• Nettbuss
• NiT Melhus
• Norlock Trøndelag
• Park og Hageservice
• PG`S Møbelfornying
• Retura Sør-Trøndelag
• Sandvold´s Malerservice
• Siv.ing. Arne Vaslag
• Sport1 Melhus
• Statoil Lundamo
• Stoffy
• Tannhelse Melhus
• Trøndertun folkehøgskole
• Trøndertun sommerhotell
• Vertshuset Høvdingen
• Vigdal Begravelsesbyrå
• Øya videregående skole
 

(c) Ramvik
Alltid oppdatert med Zonate® CMS fra Ramvik